måndag 31 december 2012

Tack 2012, året då jag hittade tillbaka till mig själv

Ett fantstiskt innehållsrikt år för mig håller på att ta slut och jag känner att jag behöver sammanfatta det som jag kallar mitt Ego år. Känns som jag hittat tillbaka till mig själv i år eller snarare kanske upptäckt vem jag är. För denna investering vill jag rikta ett stort tack till mig själv och all människor som jag mött under året. Ni har alla hjälpt mig framåt på ert sätt, även ni som jag nyss lärt känna.
När året började hade jag en relation som jag tyvärr kände mig obekväm i vilket var oerhört jobbigt att inse och förstå varför. Samtidigt så fortsatte jag gå kursen i personlig utveckling som var väldigt krävande och nyttig med massor av insikter om varför jag agerar som jag gör. För att jag verkligen skulle få nytta av kursen behövde jag vara själv och därför var jag tvungen att avsluta relationen. Det smärtade mig eftersom jag fick så mycket kärlek men jag kunde inte riktigt stå för relationen och ge tillbaka det jag fick. I smärtan och ensamheten hittade jag dock fram till en slags frid och frihet.

I februari tog jag mitt healingcertifikat efter att jag gått två kurser tidigare.
Jag drabbades av en mycket märklig reaktion i samband med att jag blev certifierad. Jag blev riktigt arg och upplevde en ilska som jag inte riktig förstod och tyvärr drabbade den personer i in närhet och framförallt kvinnan jag hade relationen med.
Naturligtvis blev jag sjuk då en utrensning behövdes och när jag var på väg att bli frisk insåg jag vad min ilska berodde på. Det låter kanske lite flummigt men jag insåg att jag var på väg in i ljuset och att jag var rädd för att ställa mig i det okända ljuset.
När jag väl hade accepterat detta efter en månad började det hända en hel del saker med mig som gjorde att jag förstod sammanhangen bättre.


Helt plötsligt hade jag tagit ett beslut som skulle visa sig bli mycket positivför mig. Detta var att jag behövde göra något åt min fysiska hälsa och då dök Itrim upp som en blixt från en klar himmel. Givetvis så började jag vela fram och tillbaka så det inte höll på bli något vettigt av det. Till slut hörde jag alla mina kurskamrater säga gör det bara - Just Do It - och det var precis vad jag gjorde den 12 april. Detta skulle innebära träning, pulvermat och vatten under 12 veckor för att nå den målvikt jag satt upp med min hälsorådgivare.
Målet på -18 kg nådde jag efter 9 veckor så då började jag trappa upp till att äta riktigt mat enlig handfast modellen. Detta gick också bra så jag minskade ytterligare till -20 kg vilket jag hållt.


Efter Itrim maten
Före Itrim
Till er som blir inspirerade av detta måste jag utfärda en stark varning. Det kommer kosta dig en hel del pengar eftersom Itrimkortet inte är helt gratis och du behöver teckna det på minst ett år, helst på två år omdu är seriös. Dessutom måste du köpa helt nya kläder eftersom du drunknar i de du har Fokus krävs också. Sen kommer det en hel del positiva saker som bättre hälsa, ökad styrka, minskad stress, bättre kondition och att komplimanger som va duktig där, vad snygg du är så helt plötsligt stiger både din självkänsla och självförtroende.

I samband med att jag avslutade kursen i personlig utveckling fick jag till mig att coaching borde kunna vara något för mig. Därför väntade nästa utmaning inte länge på mig för innan jag visste ordet av det hade jag anmält mig till en coachkurs hos Akademi Coachstjärnan. Dessutom hade jag av någon outgrundlig anledning registrerat en ensklid firma trots att jag egentligen inte visste om jag skulle bli en bra coach. Att starta eget företag hade dessutom inte funnits på världskartan för mig.   
Jag påbörjade coachutbildningen i slutet av september och min reflektion efter första kurshelgen var att kände mig hemma i coachvärlden. Mina testklienter under kursen har bekräftat det.
 
Mitt i sommaren ringer det en mäklare som sålt en lägenhet
i min trappuppgång och undrar om jag har några sådana tankar.
Det hade jag inte just då men är priset det rätta var jag intresserad. Så helt plötsligt hade hon varit där och visningar hade planerats. Efter en dryg månad hade jag sålt lägenheten. Nu kom frågan upp var jag skulle bo och en viss stress uppstod även om jag hela tiden kände att det skulle lösa sig. Den första november flyttade jag in i min nya lägenhet i Finntorp i Nacka.


Tio dagar efter jag flyttade in åkte jag med på singelkryssningen Loveboat där jag helt plötsligt slängde min last över bord på Ålands hav. Hur många gånger har jag inte försökt sluta röka vet jag knappt men varje gång har det varit på grund eller tack vare tryck utifrån andra människor. De har ju menat väl och jag har misslyckats varje gång. Denna gång kom det från hjärtat och jag bara gjorde det utan att trycket utifrån fanns. Jag ser det dock som en naturlig följd i min egen utveckling och detta var det sista stora hindret och något jag flytt ifrån under 30 år.
Tiden innan hade även präglats av att jag bytt synsätt till att jag skulle brefria mig från rökningen, istället för att sluta. Det blev mera positivt.


Förutom allt detta har jag berikats med en hel del nya bekantskaper tack vare Shake my World aktiviteter som även fick mig att hitta Soultrain och återupptäcka glädjen i dansen. Ser fram emot många Soultrain under 2013 och jag kommer dessutom att återuppta buggen hos Nackswinget.


Nu skall jag strax ut och fira nyår med massor av dans & glädje.





 

Gott Nytt År  


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar